Projektowanie graficzne to dziedzina, w której bardzo ważna jest ogromna wiedza, doświadczenie i nie chodzi tylko o programy graficzne, których lista jest długa. Ważna jest także kreatywność, niesztampowe podejście do tematu, lecz także zasady znane każdemu projektantowi. Dzisiaj na każdym kroku widoczne są projekty graficzne. Zamiast rozległych tekstów, bardziej uwagę przyciągają niezwykłe grafiki, czy fotografie. Etykieta ulubionego produktu, banery, bilbordy, logotypy, infografiki czy ilustracje – dostrzega je każdy.
Projektowanie graficzne to zatem umiejętność komunikowania się za pomocą wizualizacji z odbiorcom. W dzisiejszym świecie firmy stawiają na grafikę jako środek przekazu. Ale jak zrobić dobry projekt? Jest kilka zasad, których warto przestrzegać, co pomoże nam w stworzeniu niesamowitych prac.
Temat ma znaczenie
Wszystko zależy od tego co chcesz zaprojektować. Musisz przemyśleć wszystko co dotyczy projektu. Zastanów się co chcesz osiągnąć danym projektem i do czego zostanie on wykorzystany. Dobrze jest zrobić research, aby nie powtórzyć już istniejącego pomysłu. Inspiracji możesz poszukać w Internecie. Są także książki o projektowaniu, które mogą pomóc w tym procesie.
Wstępna koncepcja
Gdy już przeanalizujesz temat i projekty konkurencji możesz zaprojektować wstępną wersję. Dobrze wykonać także szkice i pomysły. Ustalenie kolorystyki i elementów, z których będzie składać się projekt, to ułatwienie pracy już na samym początku. Wybór fotografii jest także bardzo pomocny w tym procesie. Ważne, aby liczyć się ze zdaniem i pomysłami klienta. Oczywiście jesteś fachowcem co oznacza, że wiesz co jest dobre, a co niekoniecznie w danym projekcie. Jednakże ważne jest to, aby rozmawiać z klientem i aby czuł, że wysłuchałeś jego propozycji. Przecież projekt robisz właśnie na jego zlecenie.
Prostota jest kluczem
Nie zawsze więcej oznacza lepiej. Projektując skup się na wyborze kilku kolorów, a nie sięgaj po całą paletę barw. Dobrze też wybrać tylko jeden rodzaj fontu. Na początku swojej przygody z projektowaniem graficznym lepiej zrobić minimalistyczny projekt niż zbyt skomplikowany, ponieważ może okazać się on za bardzo wymagający. Ale przez zebranie doświadczenia można z czasem tworzyć coraz to bardziej skomplikowane i szczegółowe projekty. W wielu z nich bardzo ważna jest także czytelność, którą może utrudniać przesyt elementów.
Wybierz swój kolor
Najczęściej stosowanymi paletami barw są: RGB – ( czerwony, zielony, niebieski). To kolory wykorzystywane w projektach, które będą odczytywane tylko w formie elektronicznej, czyli na monitorach urządzeń elektronicznych, postach na mediach społecznościowych i stronach. CMYK- ( cyan, magenta, żółty, czarny) są to kolory farb drukarskich. Lepiej w tym przypadku zastosować stonowane kolory w projekcie, ponieważ trzeba liczyć się z tym, że po wydrukowaniu ich barwa może ulec znacznej zmianie, która wpłynie na projekt i pomysł końcowy. Bardzo jaskrawe barwy tu się nie sprawdzą. Każdy kolor ma też swoje znaczenie, lecz to różni się w zależności od kultury i historii danego kraju. Znaczenie kolorów nie jest uniwersalne dla wszystkich, dlatego trzeba zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej kolorystyki.
Złoty środek
Odpowiednia kompozycja odgrywa w projektowaniu ogromną rolę. Pojawia się tak naprawdę wszędzie: fotografia, rysunek, obraz. Kompozycja bowiem jest aranżacją elementów w projekcie. Sprawia, że elementy składają się w harmonijną całość. Tutaj pojawiają się zasady stosowane w matematyce i geometrii. Ważne informacje warto umieścić w mocnych punktach, aby były czytelne dla odbiorcy. Projekt musi być spójny, co oznacza, że wszystkie elementy muszą do niego pasować. Nie ma tu miejsca na błędy.
Projektowanie graficzne wymaga poświęcenia i wielu godzin ciężkiej pracy, ale daję ogromną satysfakcję. Nie można również narzekać na nudę, ponieważ każdy projekt jest inny. To niezwykła przygoda, do której serdecznie zachęcam każdego. Pamiętajcie, warto chociaż spróbować.
Źródła:
https://ks.pl/blog/projektowanie-graficzne-podstawowa-wiedza-czesc-1
Autorka: Aleksandra Gajowiec – jest studentką Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, współpracuje z biurem prasowym Nagrody Młodych Dziennikarzy, a jej pasją jest fotografia, projektowanie graficzne i Formuła 1.