Dziennikarz a celebryta

Według badań przeprowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS dziennikarze należą do czołówki najpopularniejszych celebrytów w Polsce, w tym zestawieniu znajdują się zaraz za aktorami i muzykami. Analizie zostały poddane wszelkie środki masowego przekazu, od programów telewizyjnych, przez prasę kolorową, kończąc na internetowych portalach plotkarskich.

Współczesny świat pełen jest ludzi, którzy pragną sławy. Internet i jego nieograniczone zasoby tylko pomagają w tych działaniach. Liczne programy, kanały na portalach internetowych, social media – w tym wszystkim tkwią dziennikarze, oni również korzystają z tych czy innych serwisów. Czy osoba publikująca w social mediach swoje życie prywatne automatycznie staje się celebrytą, a może to wszystko tylko na pokaz?

Definicja “celebryty

Może się wydawać, że słowo „celebryta” znane jest od wielu lat. Jednak tak naprawdę popularność celebrytów nastała dopiero na początku 2009 roku. Wcześniej osoby znane określano „vipami” (niektórzy uważali to za obraźliwe). Do tej grupy należeli politycy, przedsiębiorcy, rzadziej aktorzy. Krótki żywot terminu „vip” został zakończony przez słowo „celebryta”. Już w 2007 roku o tzw. „celebrytach” w swoich artykułach pisali: Wiesław Godzic, Jacek Żakowski, Teresa Grzeszak.

Kim jest celebryta? Według Słownika języka polskiego PWN to „osoba znana z telewizji i kolorowych pism”, potocznie określana jako „osoba znana z tego, że jest znana”. Obecnie celebrytą jest nazywana praktycznie każda osoba publiczna. Jak to wygląda w przypadku dziennikarzy?

O nich się mówi

We wspomnianych wcześniej badaniach przeprowadzonych przez pracowników Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS wyniki wskazały, iż dziennikarze należą do czołówki popularnych celebrytów w Polsce. Analizowane były wszelkie środki masowego przekazu, a ich przegląd obejmował dwie tury – pierwsza w październiku 2016 r., a druga rok później w tym samym miesiącu. We wszystkich turach o dziennikarzach pisano 884 razy. Podobną sumę wyników zanotowali wokaliści oraz członkowie zespołów muzycznych. Zdecydowanymi liderami wśród „celebrytów” są aktorzy i aktorki – o nich media rozpisywały się 1901 razy.

Pozytywny odbiór

Dziennikarze pojawiający się w środkach masowego przekazu stają się osobami publicznymi i znacząco wpływają na funkcjonowanie społeczeństwa. Są oceniani przez czytelników i telewidzów, a co za tym idzie interesują się nimi również portale plotkarskie. Wraz z wzrastającą popularnością mediów społecznościowych życie prywatne dziennikarzy jest wystawione na próbę. Nawet najmniejsza drobnostka, jak opublikowanie niekorzystnego zdjęcia, czy niewygodny wpis może zmienić wizerunek dziennikarza i przekreślić jego dobre imię. Pytanie, czy takie działanie jest zupełnie przypadkowe, czy może świadomość wywołania skandalu jest tutaj zamierzona?

W imię kodeksu

Najbardziej wpływowi celebryci za wpisy czy dodanie fotografii na portalach społecznościowych otrzymują niebagatelne kwoty pieniężne. Także za samo lokowanie produktów na ich konta wpływają określone sumy. Niestety wśród prominentnych dziennikarzy i takie przypadki się zdarzają. Choć nie są one tak rzucające się w oczy, to jednak łamią pewien punkt kodeksu dziennikarskiego dotyczący reklamowania produktów.
Kontrowersyjną sprawą są również występy w programach rozrywkowych typu reality, czy talent shows, które niewiele mają wspólnego z dziennikarstwem. Ponownie wiąże się to z odkrywaniem kolejnych, nierzadko pikantnych szczegółów życia prywatnego.

Zawód dziennikarza sprowadza się do wykonywania ważnych funkcji. Obowiązuje go wiele wymogów i utrzymywanie dyscypliny. Jednak trzymanie się sztywnych zasad nie zawsze przynosi korzystne efekty. Każdy z nas potrzebuje odrobiny szaleństwa, tak jak i osoby związane z mediami. Stąd udostępnianie publicznie, co zrobiły na śniadanie, czy jak wyglądają ich dalekie podróże nie powinno nikogo dziwić, a już na pewno skazywać na pozostanie celebrytą z pierwszych stron gazet. Reklamowanie produktu, który nie wpływa znacząco na karierę, nie powinno przekreślać wizerunku dziennikarza. Jednak powinien być on świadom swoich celów i konsekwencji, jakie mogą go spotkać na dalszej ścieżce kariery.

Autor: Jakub MatusiakW Konkursie Nagroda Młodych Dziennikarzy w zespole biura prasowego. Studiuje dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Papieskim. W wolnych chwilach czyta dużo książek kryminalnych i rozwiązuje krzyżówki. Ponadto uwielbia filmy z lat 50. i 60., a jego odwiecznym marzeniem jest podróż do Islandii.

Źródła:

https://www.swps.pl/images/Raport_celebryci.pdf

https://www.academia.edu/13719666/%C5%9Awiadek_prezenter_celebryta_kim_jest_dzisiaj_dziennikarz







Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *